Hoe zorg ik dat ik wakker word?!

Standaard
Hoe zorg ik dat ik wakker word?!

Als ik een ding aan mezelf mocht veranderen, zou dat zijn dat ik dolgraag een ochtendmens zou willen zijn. Zo iemand die vanzelf al om 6.30 wakker wordt, fluitend opstaat, rustig ontbijt en dan op z’n gemak naar het werk fietst.

Zo iemand ben ik dus niet. Ik word wakker -als ik tenminste niet ben vergeten de wekker te zetten- denk dat ik nog wel even kan blijven liggen (terwijl ik weet dat ik dan in slaap val) druk op ‘Snooze’, val weer in slaap, en dit herhaalt zich ongeveer drie keer. Soms ga ik dan uit bed, maar ben ik zo moe dat ik op de bank ga zitten, en weer in slaap val.

Nu is dit niet dagelijks zo, maar het komt erop neer dat ik wél dagelijks te laat opsta, te laat (vaak op de fiets) een droge boterham in mijn mond stop, en hijgend op m’n werk aankom.

En daar heb ik genoeg van. Alle goede voornemens helpen niet, zelfdiscipline heb ik blijkbaar ook niet, dus wordt het tijd om iets anders in te zetten.

Dit ga ik doen

Vanaf nu ga ik, twee weken lang, de app ‘Sleep Cycle‘ gebruiken. Deze app, beschikbaar voor iPhone, beweert je wakker te maken op het juiste moment. Dat zit zo: blijkbaar ga je door verschillende fases in je slaap. Deze app houdt dat in de gaten, hij houdt namelijk bij hoeveel je beweegt in je slaap. (Hiervoor moet je ‘m wel, heel onhandig, onder je matrashoes leggen.) Je stelt in hoe laat je wakker wil worden en de app kijkt vanaf een half uur voor die tijd wanneer je in een lichte slaapfase zit, en wanneer dat is maakt hij je wakker met een subtiel muziekje…

Mijn hoop 

Ik hoop dat ik vanaf nu uitgerust wakker word, met energie voor tien, meteen uit bed spring, rustig ontbijt en op een geweldig ontspannen manier de dag begin.

Mijn angst

Dat het niet werkt. Dat ik door het geluid heen slaap. Dat ik een mens ben zonder ‘lichte slaapfase’. Dat de batterij van mijn telefoon s’ochtends leeg is en ik dus überhaupt niet word gewekt.

De test

Ik ga deze manier van wakker worden twee weken lang proberen. Over een week doe ik een tussentijdse update, en over twee weken volgt de uitslag, en hoop ik voorgoed gered te zijn van mijn ochtendhumeur!

Hebben jullie ervaring met deze app, of met een andere manier om fatsoenlijk uit bed te komen?

Liefs,

Bep

(Bron afbeeldingen: weheartit.com)

»

  1. Hoi Bep,ik ben erg benieuwd naar je bevindingen wat betreft de app en je slaap routine..
    Ik ben ook allles behalve een ochtend mens, noem mijzelf een eind van de middag/avond mens als ik niet werk, ahha en als ik werk ben ik een 11 tot 14.00 uur mens, hihiihihi
    toi toi toi

  2. Pingback: Hoe zorg ik dat ik wakker word?! – Update « Tijd voor iets leuks

  3. Pingback: Hoe zorg ik dat ik wakker word?! – Dag 7, een wonder geschiedde! « Tijd voor iets leuks

Geef een reactie

